Sponzorizat de newsflash.ro
Black Friday este unul dintre cele mai controversate momente în România, fiindcă mulți înjură campaniile, dar se cumpără tot mai mult de la an la an. Enorm de multe s-au schimbat de la primul Black Friday: în 2015 a apărut aurul în ofertă, lumea cumpără tot mai multe haine, iar ponderea plăților cu cardul este de șase ori mai mare. Care este istoria Black Friday-ului românesc?
Black Friday – Vinerea NeagraFoto: Rafael Henrique / Zuma Press / Profimedia
Informația pe scurt:
- Primul Black Friday la noi a fost în 2011 și s-a ținut pe 25 noiembrie. În 2023 se ține la eMAG pe 10 noiembrie, și niciodată ziua de BF nu a fost așa de repede în an. Cei de la companie explică faptul că vor ca toate comenzile să ajungă până la minivacanța de ziua națională și de Sf Andrei.
- Cea mai mare schimbare față de primele ediții este că Black Friday NU mai este un eveniment unde se cumpără mai ales electronice și electrocasnice, ci se cumpără mult și cosmetice și haine. Numeroși clienți cumpără în cantități mari produse de uz personal pe care să le folosească în următoarele luni.
- În 2023 va fi mult interes pentru haine de Black Friday, pentru electrocasnice mici (cum ar fi expressoarele) și pentru telefoane, televizoare și produse cosmetice.
- Cele mai intense momente de Black Friday sunt în primele minute, pe eMAG, când produsele „vedetă” de termină foarte rapid. Este ceva normal ca cele mai interesante produse să se termine și în sub 20 de secunde, așa că trebuie mult noroc și mai multă rapididate.
- Black Friday este în România „sinonim” cu eMAG și creșterile eMAG reflectă creșterea generală a fenomenului. În 2011 eMAG vindea de 8 milioane euro, în 2013 de 23 milioane euro, în 2016 de 300 milioane lei, iar în 2022, de 644 milioane lei. Estimarea pentru anul în curs este 680 milioane lei.
- Ponderea plăților cu cardul din totalul cumpărăturilor a crescut de la sub 10% la primele Black Friday-uri, la peste 63% anul trecut, conform datelor comunicate de eMAG. A fost o schimbare spectaculoasă în zece ani.
- Au fost și ani (puțini!) în care ANPC a dat amenzi: 2017 a fost primul exemplu, 2021 a venit și cu mai multe sancțiuni, dar nu au fost sume mari, în special dacă le comparăm cu vânzările.
- Retailerii creează, prin mai multe strategii de marketing, un climat cât mai potrivit pentru ca oamenii să cheltuiască mai mult ca de obicei, atrași de reducerile afișate lângă produs. Nu în puține cazuri un magazin vinde de Black Friday de 5 – 10 ori mai mult decât într-o zi obișnuită. Pentru companiile care fac Black Friday timp de o lună, vânzările sunt de 2-3 ori mai mari decât într-o lună obișnuită.
- În primii 3-4 ani încă era la modă ca oamenii să meargă la prima oră în Altex, Flanco sau Domo (care atunci avea multe magazine) și se formau cozi. Acum nu mai este chiar așa, mai ales că o pondere tot mai mare s-au orientat către online,…
Sponzorizat de newsflash.ro
Citeste continuarea pe economie.hotnews.ro